Tika Sepi Menggamit Rasa

Tika kedengaran hilai tawa insan sekeliling, terselit rasa sunyi di hati. Kesunyian, kesuraman dan kesedihan tanpa ketahuan sebabnya. Diri terhijab dari insan. Kaku di dunia lain. Dunia yang teramat sepi serta sejuk lalu hambar. Hanya melangkah mengikut rentak kaki, tanpa tahu tujuan. Hati rasa kosong. Tiada terpalit rasa. Mungkin sahaja ia berlaku seperti mimpi

Acapkali rasa begitu. Mungkin pernah terfikir, kenapa seringkali berlaku ?. Tidak pernah berfikir lebih mendalam atau bermuhasabah diri. Kenapa Allah selalu menghijabkan diri kita daripada insan sekeliling kita dengan menghadirkan rasa sepi ?.

Kosong namun ia tak bermakna sedang bersedih. Hidup tanpa perasaan. Mungkin selama ini banyak simpan rasa dendam dalam hati kita. Rasa iri hati, riak terlalu mementingkan diri, tapi suatu ketika tiba-tiba perasaan itu hilang. Mungkin sebenarnya Allah sedang membersihkan hati. Allah sedang memberikan kita nafas baru untuk terus berjalan di muka bumi ini. Bila telah diberikan lagi usia untuk mengenal diri.

Sepi bukan kerana tidak berteman. Rasa terhijab dan terasing. Sedangkan insan di sekeliling tidak pernah menyingkir. Namun kadangkala mencari insan lain untuk menghilangkan rasa sepi. Ketika itu, sedarlah bukan insan sekeliling yang tidak memperduli, tapi kerana membawa diri mencipta jurang dalam hubungan dengan mereka. Mari bermuhasabah, adakah mereka yang silap? atau kita sendiri yang mencari kesilapan yang sememangnya berpunca dari kita sendiri ?

Begitu juga di saat sedang bersedih. Rasa kesunyian biarpun ramai sahabat hadir memberi nasihat serta kata semangat. Tapi masih lagi sepi. Saat itu sepi masih membelenggu kerana Allah mencampakkan rasa sepi itu agar kembali mengadu kepadaNya. Namun masih mengharapkan sepi itu berlalu dengan sendirinya. Atau seringkali meluahkan rasa sepi itu kepada insan. Seharusnya mengharapkan kekuasaan Pencipta untuk memadamkan rasa sepi itu. Sedangkan tahu bahawa Allah lah yang lebih memahami di saat itu.

Pergilah sepi. Itu yang selalu diharapkan. Percayalah sepi itu takkan berlalu, kerana sentiasa diseru. Sepi itu diseru dengan mengasingkan diri, melayan perasaan yang entah di mana penghujungnya. Sepi itu indah, andai sandarkan rasa sepi itu dengan seringkali mengadu kepadaNya. Hanya dengan sepi, kita selalu ingat kepadaNya.
Share:

1 komen:

Anonymous said...

Dan sepi sering mendatangkan rindu
Padanya atau pencipta.

Total Pageviews

Labels

Teman Blog

Pengikut