Damba Perhatian Allah

Detik dan saat ini, aku mendambakan perhatianmu kepadaku duhai Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang. Diri ini bukan berniat melupakan mu. Tetapi diri ini terkadang tersasar dari landasan jalanmu yang lurus. Terbuai dengan hasutan nafsu dan syaitan durjana.

Ya Allah aku berazam dengan jemputan yang mulia ini aku ingin sekali menemuimu dalam detik waktu yang hanya ada kau dan aku. Waktu umat manusia melayari bahtera mimpi yang menghijab diri dari 'nur' mu ya Allah .

Kadang-kadang diri ini lelah melihat kelakuan yang aneh pada pandangan mataku. Seringkali dinasihat tetapi seringkali juga nasihat itu aku keronyok, aku patahkan dan meleburkan umpama mengeronyok, mematah dan meleburkan sekeping biskut yang tidak enak pada pandangan.

Oleh itu ya Allah aku sering meminta pada mu agar dikuatkan kakiku ini dalam terus meniti di jalan mu. Agar aku dapat menegakkan kebenaran pada akhir zaman ini dan seterusnya memelihara diriku.

Jika aku tersasar dari jalan yang lurus, jika aku tergelincir dari jalan redhamu, jika aku rebah, jika aku rapuh kau kuatlah ya Allah.  Kau bimbinglah diriku menuju jalan yang engkau redhai dan jalan yang yang engkau berkati.

Kerana aku seorang hamba mu yang hina, fakir, miskin, jahil berbanding dengan hamba-hamba mu. Moga dengan jemputan yang mulia ini dapat aku kuatkan lagi semangatku tekadku dan dapat juga aku dekatkan diriku pada mu ya Allah .

Ku laungkan sebuah harapan demi sebuah kenyataan,
Agar aku bisa raih sebuah impian ..
Akan ku jadikan ia pedoman untuk hidupku di masa hadapan ,
Singkirkan duka di pesisir gelombang
Agar ia lenyap ditelan gelora ..
Kembalikan keceriaan demi suatu senyuman ..
Ku genggam erat di tangan agar tetap jadi kenangan
Dalam sejarah islam telah tercatat adanya firqah .
dilingkungkan umat islam yang diantaranya satu sama lain bertentangan fahaman secara tajam yang sulit untuk didamaikan apatah lagi untuk disamakan.

Sesiapa yang belajar Al-quran besarlah harganya
Sesiapa yang belajar hadith kuatlh hujahnya
Sesiapa yang belajar feqah gagahlah wawasannya
Sesiapa yang belajar ilmu hisab cerahlah otaknya
Sesiapa yang belajar akhlak lembutlah wataknya
Sesiapa yang menahan nafsunya bermanfaatlah ilmunya

-Imam As Syafi'ie-
Share:

0 komen:

Total Pageviews

Labels

Teman Blog

Pengikut