Jalan Paling Jauh

Ketika di Haramain pasti ada kelas-kelas dalam bahasa yang kita fahami
Tahukah kalian bahawa perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke masjid. Ramai orang kaya tak mampu mengerjakannya yang sehari lima kali, bahkan ramai pula yang sekali seminggu pun (shalat Jumat) terlupa. Acapkali ramai yang ke sana hanya setahun dua kali di hari raya. Jarang pula seumur hidup tak pernah pegi ke sana.

Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke mesjid. Orang pintar dan pandai pun sering tak mampu menemukannya. Mereka mampu mencari ilmu hingga ke universiti Europe dan Amerika, dapat melangkahkan kaki ke Jepun, Australia dan Korea dengan semangat yang tinggi. namun ke masjid tetap saja perjalanan yang tak mampu mereka tempuh walau telah bergelar PhD.

Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke masjid. Para pemuda kuat dan berbadan sihat yang mampu menaklukkan puncak gunung Kinabalu dan Merapi pun sering mengeluh ketika diajak ke masjid. Alasan mereka pun bermacam, ada yang berkata sekejap lagi, ada yang berucap tidak selesa dipanggil ustaz.

Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke masjid. Berbahagialah dirimu bila dari kecil engkau telah terbiasa melangkahkan kaki di masjid. Bagi kami, sejauh manapun engkau melangkahkan kaki, tidak ada perjalanan yang paling kami banggakan selain perjalananmu ke masjid.

Biar kuberi tahu rahsia ini kepada mu, sejatinya perjalananmu ke masjid adalah perjalanan untuk menjumpai Rabbmu. Itulah perjalanan yang diajarkan oleh Nabi, serta perjalanan yang akan membezakanmu dengan orang-orang yang lupa akan Rabbnya. Perjalanan terjauh dan terberat itu adalah perjalanan ke masjid. Insya Allah kita lakukan walau kita harus merangkak dalam gelap shubuh demi mengenal Rabbmu.
Share:

0 komen:

Total Pageviews

Labels

Teman Blog

Pengikut