Angin Menjatuhkan Daun

Jam 4 pm telefon genggam ku berbunyi. Sambil mengenalkan diri Sarjan Yunus memintaku hadir secepat mungkin di Seri Muda, Seksyen 25 Shah Alam untuk memberikan keterangan atas pengaduan yang dibuat kepadaku.

"Alhamdulillah, encik datang dengan pantas, memberikan kerjasama dengan baik dan memudahkan kerja kami."

"Syukur tuan, sampai saya di pejabat tuan ni. Insya Allah saya akan bersungguh membantu mana yang termampu

Kali terakhir aku berhadapan dengan situasi ini ketika aku sedang sibuk dengan kuliah dan tugasan yang diberikan oleh pensyarah. Ada ketikanya pada waktu itu Polis masuk ke rumah sewaanku dan mengambil komputer dan cakera liutku. Aku memang tidak melawan apa. Bagaikan daun jatuh ditiup angin lalu membiarkan ia begitu sahaja. Tidak melawan. Mengikhlaskan semuanya.

"Ini hanya prosdur biasa ya Encik. Nama, alamat tempat tinggal, pekerjaan, alamat tempat kerja .........., ..... Baik semuanya sudah lengkap".

"Encik diadu oleh kenalan. Katanya encik telah memviralkan dirinya"

"Oh!, ingatkan tuan panggil ni ada kaitan dengan saman laju yang saya ada. Saya selalu kerja luar, kadang kala terlebih had laju. Saya sudah rujuk di internet, nama saya belum disenarai hitam"

"Siapa ?. Kalau setahu saya kalau viral tu jadi popular la tuan. Macam klip video Yuna, Najwa Latip !!. Bukan begitu ke ?"

"Beliau pernah kerja bersama encik satu masa dulu..... Kalau viral video macam Kiki Kamaruddin tu popular malu la encik"

"Ada video apa tuan maksudkan yang berkait dengan pengadu. Dia ada video yang sama ke ?. Ini sangat pelik la tuan. Saya ada simpan ke ? .Setahu saya tiada. tapi apakah tujuan pengaduan dibuat sebenarnya ?. "

Viral secara istilahnya mengikut kamus dewan adalah berkaitan dengan perubatan. "Infeksi Viral, Hepatitis Viral Kanin" dan sebagainya. Tiada yang dikhususkan dengan aduan yang diberikan kepadaku.

"Ada pasangan tunang ni datang beberapa kali dengan keadaan yang tergesa dan panik ke balai polis SS9 dan ke sini . Balai SS9 tak dapat terima isu ini kerana melibatkan pengaduan sivil dan diambil oleh SS25." Jelas beliau.

"Tunang perempuannya tu sangat tak tentu arah serta kelihatan mendesak kami berkali-kali" katanya lagi seperti tidak selesa dengan kerenah mereka.

Erm datang berdua bersama, kiranya tidaklah sangat islamik pasangan ini seperti yang didakwa. Pergi ke kelas agama, belajar bahasa arab, Ikut kuliah Habib dan letak status alim-alim di laman muka buku. Betullah kata orang, perkataan tidak melambangkan diri sebenar seseorang. Aku pun bukan lah kisah sangat.

Orang dah jadi dalam kategori orang alim berbanding dengan aku yang hanya sekolah sekular yang tidak setinggi mana. Aku ini kan pernah digelarkan bodoh dalam agama. Mungkin sudah tidak boleh berkawan dan terus membenci. Begitulah resam keadilan dunia. Tika susahnya dibantu, tangisnya di pujuk dan jahilnya ditunjukajar pun begitu betapa dapatnya gading bertuah, akar rotan sudah tidak berguna lagi.

Tak peduli lewat apa penerimaan, pengertian, pemahaman itu datang. Tak masalah meski lewat kejadian yang sedih dan menyakitkan. Biarkan dia jatuh sebagaimana mestinya. Biarkan angin merengkuhnya, membawa pergi entah kemana.”

― Tere Liye, Daun Yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin

"Tuan boleh saya baca keseluruhan laporannya ?"

"Laporan ini masih dalam siasatan encik. Belum terperinci. Ini hanyalah satu langkah awalan. Kami menjalankan tugas. Menyiasat tentang aduan yang dibuat. Ternyata encik cepat bertindak balas. Saya macam tidak percaya laporan ini. Saya akan cadangkan laporan ini ditutup dan tidak dicadangkan untuk melanjutkannya"

"Iya lah tuan saya agak pelik laporan ini, tidak menerangkan perincian apa yang berlaku ?"

"Begini ajalah, kalau pengadu ini silap pertimbangan dan membuat tuduhan yang melulu dan encik tidak melakukannya, maafkan ajelah"

Eh mudah pulak menyuruh aku memaafkan pengadu. Bagaimana pula aku yang bersusah payah datang ke sini dan perasaanku pada ketika ini. Marah ? dan Kebingungan ?.

"Tapi tuan, apa hak saya dalam keadaan ini. Bukankah ini tuduhan melulu tanpa bukti ?

"Saya cadangkan encik buatlah laporan polis terutama jika encik mendapat ugutan dari sesiapa. Takut ada kaitan dengan aduan yang dibuat pengadu bertindak liar. Maklumlah pengadu tidak dapat nak kenakan encik, mereka akan gunakan cara lain"

"Astagfirullah mungkin sampai begitu sekali ye ?. Apalah yang saya telah perbuat sehingga sanggup pengadu berbuat demikian ?."

"Sabarlah Encik !!. Dunia ini macam-macam. Tidak puashati tentang sesuatu barangkali atau ada sesuatu maklumat yang encik tau dan takut orang lain tau. Katanya viral itu melalui e-mail".

"Kalau e-mail memang beratus dapat sehari. Kalau tak buka sehari seminggu dan jadi seribu tuan. Masalahnya yang mana satu agaknya ?"

"Tapi mengikut pandangan saya la encik, saya rasa pengadu tidak akan terus ketengahkan perkara ini kerana jika ya ia sebenarnya akan memviralkan dirinya sendiri. Daripada ramai tak tau jadi tau"

"Tuan, saya jadi bertambah bingung ni !!!"

"Tentang laporan ini pula apa hak saya ?. Maaf la tuan saya tidak arif dengan perundangan"

"Laporan ini dibuat dibawah mahkamah dengan peruntukan baru dalam SKM. Seperti yang saya kata, oleh kerana encik memberikan kerjasama yang baik dan tidak meragukan saya cadangkan kes ini ditutup. Tapi jika pengadu tidak berpuas hati dan ingin melanjutkan siasatan dia boleh berbuat demikian."

"Bagaimana dengan kos mahkamah ?." "Semua akan ditanggung oleh pengadu tidak kira encik bersalah atau tidak kerana ia tidak melibatkan jenayah kehilangan nyawa atau harta. Pernah ada kes yang saya selaraskan, pengadu membayar sebanyak RM10K"

Ah orang berada, bakalnya adalah taukey perabut. Setakat RM10K macam celah gigi padanya. Telefon genggamnya, semua perabot dan perkakasan lengkap di dalam rumahnya. Kalau setakat nak panggil tukang pukul mungkin boleh dapat bila-bila masa. Ada wang semua boleh jadi. Fikir di dalam hatiku.

"Ummi, saya ada di balai polis ni. Adik ada buat pengaduan terhadap saya !. Apa yang dimaksudkan saya tak faham. Kalau umi tau boleh bagi tau saya." Ujarku yang awalnya cuba menghubungi Boyah tetapi lalu dijawab oleh Ummi. Kedengaran suara ummi yang menggigil dan tidak tentu arah. Maafkan saya Ummi.

 “Orang yang memendam perasaan seringkali terjebak oleh hatinya sendiri. Sibuk merangkai semua kejadian di sekitarnya untuk membenarkan hatinya berharap. Sibuk menghubungkan banyak hal agar hatinya senang menimbun mimpi. Sehingga suatu ketika dia tidak tahu lagi mana simpul yang nyata dan mana simpul yang dusta.” 

 “Kau membunuh setiap pucuk perasaan itu. Tumbuh satu langsung kau pangkas. Bersemi satu langsung kau injak? Menyeruak satu langsung kau cabut tanpa ampun? Kau tak pernah memberi kesempatan. Karena itu tak mungkin bagimu? Kau malu mengakuinya walau sedang sendiri..Kau lupa, aku tumbuh menjadi dewasa seperti yang kau harapkan. Dan tunas-tunas perasaanmu tak bisa kaupangkas lagi. Semakin kau tikam, dia tumbuh dua kali lipatnya. Semakin kau injak, helai daun barunya semakin banyak.”

― Tere Liye, Daun Yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin
Share:

0 komen:

Total Pageviews

Labels

Teman Blog

Pengikut