Tadabur Quran An Nisa 114

Bismillahirahmanirahim

لَّا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا

Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisik-bisikan mereka, kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah, atau berbuat kebaikan, atau mendamaikan di antara manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud mencari keredaan Allah, tentulah Kami akan memberi kepadanya pahala yang amat besar.

Surah An-Nisa: ayat 114.

Ayat 114 masih menjelaskan sebahagian perilaku orang-orang munafik dan hubungannya dengan syaitan serta cara-cara syaitan menyesatkan manusia. Orang-orang munafik itu suka membicarakan dari belakang (najwa) tentang Rasulullah dan kaum Muslimin. Padahal najwa itu tidak ada baiknya kecuali menyuruh bersedekah, berbuat baik atau mendamaikan di antara manusia. Selain itu adalah perbuatan setan, menyakiti Allah dan Rasul-Nya.

Nyatalah kepada kita bahawa perbezaan orang munafiq dan yang diredhai Allah adalah melalui akhlak mereka. Akhlak yang diiktiraf dan diredhai Allah hanya akhlak mereka yang mengajak bersedekah, mereka yang mengajak melakukan perbuatan baik yakni amal soleh dan mereka yang mengajak kepada perdamaian sesama manusia.

Wallahu a'lam
Share:

0 komen:

Total Pageviews

Labels

Teman Blog

Pengikut